keskiviikko 20. elokuuta 2008

Pullot täynnä pöytiä!

Hei täältä kotoa. Käväisin ulkomailla ja merkkailin silloin tällöin jotain paperillekin joten tässä merkinnät tulevat.

11.8. 5:42

Herääminen alle 6 tunnin unien jälkeen. ”Vihdoinkin!” Reisitaskut jalkaan, kahvia elimistöön, passi ja forintit taskuun. Tästä se reissu alkaa, rautatieasemalla pitää olla 7:20.

11.8. 16:11

Kämpässä katsomassa naisten lentopalloa (BRA-RUS) ja ensimmäinen käynti Burger Kingissä eli paikallisessa Hesessä on nyt suoritettu. Ensimmäinen Arany Ászok maistuu kylmälle, muttei ihan yhtä hyvälle kuin muistin. Pojat ovat aika väsyneitä ja jutut sen mukaisia: ”Oli kerran orava ja sillä krapula, oksensi se verta, eikä edes eka kerta.”

12.8. 09:22

Eilen mentiin mukavaan puistoon juomaan pussareita ja tuttua porukkaa alkoi kertyä paikalle. Ryhmän koko alkoi olla parinkymmenen henkilön luokkaa joten paljon kaljaa ja huonoja vitsejä. Lopulta Oopperalle ja lisää porukkaa pykälään. Menimme paikalliseen Möljään eli Morrison’siin. Jos sisäänpääsy maksaa 500 HUF ja hintaan sisältyy kolme (3) olutta, voi arvella meiningin. En ole ikinä juonut yhtä pahaa kaljaa. Morri oli myös karaokehelvetti. Mutta ei pahaa ettei jotain hyvääkin.

Tulipahan tutustuttua natiiviin ja lähdettyä hänen kanssaan johonkin toiseen baariin. Sieltä päädyimme nukkumaan vanhempiensa(!) luokse ja lyhyiden unien jälkeen tuli herättyä kattohuoneistosta Oopperan vierestä. Humalassa löysin kuin löysinkin Oktogonille ja Whopper Meal (Mikä McDonald’s on sellainen, josta ei saa aterioita aamulla?) aamupalaksi. Harhailun jälkeen löysin kämpille takaisin. Eilisillan ehdottomasti hauskin lause oli ”Viinalaiset on täyttäneet pullot pöydillä.”

13.8. 09:02

Festivaalin nollapäivä (eli itse festivaalia edeltävä päivä) oli oikein onnistunut. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja krapula oli heikko. Päivälämpötila keikkui jossain +35°C paikkeilla. Iron Maiden oli erittäin uskomaton. Keikka alkoi Aces High:lla ja päättyi Hallowed Be Thy Nameen. Erityisesti sydäntä lämmitti Rime Of The Ancient Mariner, biisi jota en olisi uskonut heidän soittavan livenä. Kulkureitit ja -välineet festivaaleille on selvitetty pääosin. Viikkolippu julkisiin maksaa 4000 HUF ja suosittelenkin sitä kaikille lämpimästi. Illalla festivaaleilta takaisintulo oli tietämättömyydestä johtuen pitkä ja hidas.

15.8. 11:15

Toissapäivästä ei muistiinpanoja, aurinko paistaa jatkuvasti ja kuuma on. Luminariumissa käytiin, viime vuonna katseltiin neuvostoliittolaisessa hengessä, että ”pakko siellä on olla jotain hienoa kun on niin pitkä jonokin”. No, ei se kyllä ollut mikään kovin hieno juttu. Muovin sisällä värejä ja tunkkainen ja kuuma ilma. Positiivista oli se, että Luminariumin jälkeen ulkoilma tuntui raikkaalle ja viileälle muutaman minuutin ajan.

Ekan festaripäivän nähdyt bändit olivat Anti-Flag, Flogging Molly, Volbeat, Rotkreis ja varmaan muitakin.

Eilen (14.8.) The Presidents Of The United States Of America oli paras mahdollinen aloitus päivälle. Millencolin oli semihyvä, Alamaailman Vasarat oli hauska kokemus ja musiikkinsa viittasi enemmän juutalaismusiikkiin kuin luulin. Jamiroquai oli ihan ok, märkä t-paitakilpailun voitti väärät tissit. Taksi festivaalialueelta Oktogonille maksoi 2400 HUF.

16.8. 11:50

Eilen käytiin Budan puolella, nyppylän päällä. Iskuryhmästämme kuului kevyttä kitinää urheilusuorituksen johdosta. Käytiin maanalaisessa labyrintissä (pituutta yli 1 km) ja sieltä poistuessamme tapasimme hyvän ystäväni Serj Tankianin. Vaihdettiin Serson kanssa kuulumiset ja otettiin pakollinen ryhmäpotretti myöskin. Menimme syömään Cactus Juiceen (jo viime vuonna hyväksi todettu paikka ja toteamme edelleen samoin) ja mätöt olivat äärimmäisen herkulliset. Annoskateutta oli havaittavissa. Kananrintaa ja kermaperunoita, limua ja kaljaa. Koko paketti n. 3000 HUF eli sellaiset 12€. Ryhmämme eräs jäsen (jolle annettiin lisänimi Huumorin musta aukko) oli vastuussa kuolemattomasta lausahduksesta ”Lue välistä rivien: vittuilua.”

Ruokailun jälkeen mentiin kämpille ja juotiin vähän olutta. Sieltä sitten festivaaleille ja päälavalla soitti Sex Pistols. Tylsähkön keikan aloitti Pretty Vacant ja setissä kuultiin mm. No Fun, Holiday In The Sun, Anarchy In The UK. Positiivinen yllätys oli Belsen Was A Gas. Apocalyptica kärsi uskomattoman puuroisista lähtösoundeista, setin ensimmäinen biisi oli Sepulturan Refuse/Resist jonka pystyi tunnistamaan vasta aivan viime hetkinä. Samaan aikaan soittanut Danko Jones oli oma äijämäinen itsensä ja energinen sekä viihdyttävä. Taxilla kämpille ja gyrokset yöpalaksi.

17.8. 12:31

Eilen juhlittiin kovaa. Stereon ja Jossun kanssa mentiin katsomaan Pannonia All Stars Ska Orchestraa ja juotiin samalla muutamat kaljat. Meininki oli aivan uskomattoman hieno. Viilein päivä tähän mennessä, illalla oli ostettava huppari myyntikojulta. Meshuggahin keikka oli pienoinen pettymys, Destroy Erase Improvelta ei tullut kuin Soul Burn. Taksimatka yöllä Oktogonille on hinnoittelun mukaisesti 2700 HUF mutta kuski koetti nyhtää 3300. Pienen väittelyn jälkeen hänellä on kuulemma ”paljon rahaa” ja me olemme ”köyhiä suomalaisia” ja kuski ei suostu ottamaan tarjoamaamme 3000 rahaa. 2700 siis maksettiin. Heh. Märkä t-paita kisaa on (näköjään, ei muistikuvaa) tullut seurattua ja muistiossa lukee vain ”hyvät tissit kisassa”.

On tullut nukuttua paljon ja hyvin. Parina aamuna aamupalat läheisestä Hesestä ja tänään aamuna ensimmäinen Mäkkäriveto. Paino on noussut ehkä 5 kg tällä reissulla. Tänään on suunnitelmana olla selvin päin ja käydä jossain hyvässä ravintolassa.

Tähän loppuivat merkinnät mutta mennään loput muistin varassa. Sunnuntaina siis oli viimeinen festivaalipäivä, selvin päin tuli oltua mutta hyvän ravintolan virkaa sai ajaa Subway. Kävimme katsomassa akrobaattijuttuja, Exodusta, Carcassia, Killersiä ja palelimme. Festivaalin lippukujalla laskettiin jo maiden lippuja ja kun oli Suomen lipun vuoro, menimme kuuliaisesti puolikaareen ja lauloimme Maamme-laulun. Meistä otettiin paljon kuvia tämän vuoksi. Johtui mahdollisesta polyvireestä joka syntyy humalaisista laulajista.

Maanantaina 18.8. kävimme taas Budan puolella nyppylän päällä, tällä kertaa maanalaisessa salaisessa sotilassairaalassa tutustumassa ja kikkailimme. Huumorin mustan aukon mukaan: ”Nyt tuli tippa täyteen” ja taas hirnuttiin. Menimme jälleen Cactus Juiceen syömään ja porukka oli aika väsynyttä. Syömässä oli ruhtinaalliset 12 henkeä ja sen jälkeen menimme juutalaiskortteleissa sijaitsevaan Kertiin eli puutarhabaariin. Ei ollut kovin erikoinen paikka ja sieltä olikin aika siirtyä sitten hakemaan rinkka omasta majoituksesta ja siirryttävä kavereiden majoitukseen.

Tiistaina 19.8. lähdimme kämpästä aamupäivällä, rinkat säilöön juna-asemalle (150 HUF /6h) ja tallailtiin pitkin katuja. Käytiin kaupunginpuistossa juomassa vettä ja Tumpille iski krapula. Tilasimme lopulta taksin tyylikkäästi Radisson SASin eteen ja emme ihan näyttäneet hotellin asiakkaille. Taksilla lentokentälle, viimeiset ostokset kentältä ja lentokoneella kotiin. Lentokoneessa tarjoiltu Soproni ei ollut kauhean hyvää olutta.

Siinäpä siis reissu. Yhteenvetona voi sanoa seuraavaa: Lähde ensi vuonna mukaan. Rahaa paloi päivässä noin 40€ ja sillä hinnalla syö ja juo hyvin. Kelit olivat kuumat ja naiset kauniita. Maisemat uskomattoman hienoja ja arkkitehtuuri on mieletöntä. Kaikki rakennukset ovat Ateneum-tyylisiä, joskaan eivät ihan yhtä hyvässä kunnossa.

Paljon jää varmasti sanomatta ja hyvä niin. Onpahan paljon asioita, joille sitten muistikuvien tullessa esiin voi hymähdellä ruuhkaisessa bussissa. Kuten se yksikin juttu kun… ja sitten "raha ymmärtää. Tonni pöytään ja mela käteen."

Kiitos eli köszönöm osallistujille, ensi vuonna taas uudestaan!

1. ÄJJÄ! oot nähny tankianin, _kuin_ kuumaa!
    mutta kohdemaan mieskauneudesta ei ollut mainintaa? se olisi kiva saada tähän drunken planet -oppaaseen, ainaki ennenkö mää lähen mukaan.

2. Paikalliset miehet ovat sellaisia etelä-eurooppalaisen narikkaseksuaalisia. Kireitä Dolce & Gabbanan paitoja, geelisiä hiuksia, poskisuudelmia toisilleen antavia jne.

Kantsii lähteä sinne silti.

3. Mä niiiiiin tarviin loman nyt!!

4. Taas? Justhan sä olit ryyppäämässä jossain Puerte Fenturassa tms. lomapaikassa pari viikkoa. Että ihan HILJAA nyt siellä. ;)